Saturday 22 January 2011

Psikokinesis dan Khilafah Islamiah

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku ingin menjadikan seorang khalifah di bumi.
(Al-Baqarah: 30)

Apa dah jadi sampai umat Islam tak boleh nak bangkit-bangkit lagi dan memakmurkan bumi ni? Dalam hal ni, fizik ada main peranan. Macam mana? Biar aku start dengan cerita pasal psikokinesis....

Pernah tengok Star Wars? Yang Jedi dia ada Force yang boleh gerakkan benda guna minda tu. Itu la yang dipanggil psikokinesis. Kalau nak maksud skema dia iaitu keupayaan untuk mengawal objek menggunakan minda. Benda ni dah tentu-tentu sains fiksyen semata. Gerakkan benda dengan fikran, tak ke macam banyak sangat tengok tv tu? Tapi biasalah, manusia tak puas hati jugak, lalu dibuat la kajian mengenai benda ni. Yelah, sebelum ni tak pernah pun terfikir besi boleh terbang, alih-alih sekarang ni besi pulak boleh bawak orang terbang sekali. So manalah tau kalau dibuat kajian benda ni betul-betul boleh jadi.

So, saintis-saintis yang obses pun buatlah kajian. Antara orang awal yang melakukan kajian serius terhadap psikokinesis ni bernama Gertrude Schmeidler. Minah ni seorang profesor di City University of New York. Hasil kajian beliau menunjukkan manusia boleh ubah suhu udara sekeliling dengan konsentrasi yang tinggi. Tapi berubah pun hanya kurang dari 0.01 darjah celsius. Hah, yang penting boleh.

Lepas tu pulak ada kajian yang lagi melampau yang dilakukan di Princeton University. Ada satu program yang dipanggil Princeton Engineering Anomalies Research kat university tu yang dianjurkan semata-mata nak kaji pasal psikokinesis. Diasaskan oleh Robert G. Jahn, kajian ni berlangsung selama 28 tahun dari 1979 sampailah 2007. Ganas sungguh. Kajian dia senang je. Cuma pakai duit syilling. Bila kita lambung duit syilling, confirm ada 50-50 peluang nak dapat kepala atau ekor. Tapi lepas lebih dari 1,700,000 cubaan yang melibatkan 340,000,000 lambungan duit syilling, saintis-saintis gila yang buat kajian ni dapat buktikan yang fikiran manusia mempengaruhi result lambungan syilling yang kita buat. Tapi sikit je la, lebih kurang 1 dalam 10,000. Maknanya bila kita lambung syilling, bukan la fifty-fifty, tapi bergantung sikit guna minda kita. Itu pun kalau kita concentrate kuat gila tahap dewa.

Alih-alih dah penat cerita pasal kajian-kajian ni, jom tengok apa Allah firman dalam Quran pulak;

حتّىٰ ىقول الرّسول والذّىن ءامنوا معه متىٰ نصر الله الاٰ اِنّ نصرالله قريب....
Maksudnya: Sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat
(Al-Baqarah:214)

Kat sini Allah nak suruh kita tahu bahawa pertolongan-Nya amat dekat. Tapi keyword dia kat sini perkataan 'ketahui' tu. Allah suruh kita tahu. Bagi aku tahu adalah peringkat paling tinggi yang boleh dicapai oleh minda seseorang. Contoh, kita ambik beberapa perkataan yang berkaitan dengan minda: ragu, percaya, yakin, tahu. Sekarang mari buat ayat guna perkataan-perkataan ni.

1. Saya ragu batu itu keras.
2. Saya yakin batu itu keras.
3. Saya percaya batu itu keras.
4. Saya tahu batu itu keras.

Mana paling convincing? Dah tentulah orang yang 'tahu'. Kalau yang percaya kalau kita bagi bukti batu tu lembik, kepercayaan dia berubah. Samalah dengan orang yang yakin. Kalau orang yang ragu tu tak payah nak cerita la. So, 'tahu' adalah peringkat tertinggi iman. Bila seseorang beriman Allah itu wujud, maka dia 'tahu' Allah wujud. Kalau setakat yakin, masih boleh dipatahkan dengan hujah-hujah dan bukti-bukti tertentu.

Kita dah tahu minda boleh mempengaruhi keadaan sekeliling. Itu pun setelah concentrate habis-habisan. Concentrate sampai tahap tahu, bukan percaya atau yakin apatah lagi ragu. Sebelum aku teruskan lagi aku ada soalan: kalau kita 'tahu' batu tu lembik, adakah batu tu akan jadi lembik? Depends. Ikut kefahaman aku, siapa yang tahap 'tahu' dia lagi power, maka keadaan akan ikut dia. Tapi satu dunia 'tahu' batu tu keras, kau sorang je mana cukup nak lawan kuasa minda satu dunia.

So, kaitan dengan umat Islam yang tak bangkit-bangkit lagi ni dengan kuasa minda ni senang je. Umat Islam lebih satu billion. Tapi berapa orang je tahu pertolongan Allah tu dekat. So, Allah pun tak berkenan nak dekatkan pertolongan kat kita sebab tak ada sebab yang boleh dipakai untuk Dia bagi apa yang dia janji. Deal asal supaya kita beriman atau aku lagi suka 'tahu' barulah janji-janji dalam Quran tu Dia bagi. Cuba bayangkan kuasa minda satu billion umat Islam tahu yang kita bakal peroleh kemenangan. Tapi hakikatnya bukan setakat malas nak usaha tolong Islam, tapi fikir dan beriman Islam menang pun tak nak buat. Apa nak jadi. Orang Yahudi sikit tapi semua 'tahu' mereka kuasa dunia tu la sebab mereka memang kuasa dunia. Mereka beriman sampai tahap 'tahu'. Tu tak kira lagi orang yang bukan Yahudi yang duduk tolong 'tahu'kan sekali yang bangsa tu kuasa dunia. Memang patutlah.

So simple je konklusi untuk episod ni, telekinesis boleh bantu umat Islam dalam usaha menubuhkan Khilafah Islamiyah di dunia ni kalau semua orang 'tahu' benda tu. Efek dia kalau ikut kajian 1 dalam 10,000. Tapi kalau campur 1 billion umat Islam? Dah lebih dari cukup. Fikir-fikirlah. Fikir sampai 'tahu'.

Salam semua.

p/s: aku rasa aku sorang je yang faham apa yang aku tulis ni. Aku 'tahu' lah. Hahaha







- Posted using BlogPress from my iPad

1 comment:

  1. aku tahu juga..harap teruskan penulisan macam ni:)

    kartunster.blogspot

    ReplyDelete