Saturday 24 August 2013

All You Zombies oleh Robert A. Heinlein

Assalamualaikum.


Setelah berfikir-fikir, aku berpendapat untuk buat satu extension baru untuk blog aku ni, iaitu karya-karya yang berkaitan dengan sains terutamanya fizik. Aku akan kongsikan cerita-cerita klasik karya penulis-penulis seperti Jules Verne, Isaac Asimov, Arthur C. Clarke dan ramai lagi yang memang terkenal dalam bidang penulisan sains fiksyen ni. Selain tu aku akan kongsikan jugak puisi-puisi, ukiran, atau pun lukisan yang berinspirasikan fizik hasil tangan-tangan seperti Leonardo Da Vinci, Pablo Picasso dan siapa-siapa lagi la.


Jadinya untuk memulakan segmen ni, aku akan terjemah dan sinopsiskan salah satu cerita fiksyen kegemaran aku, iaitu cerita All You Zombies yang ditulis oleh Robert A. Heinlein. Kisahnya bermula begini...


Pada tahun 1970, seorang bartender sedang membersihkan barnya apabila seorang lelaki masuk datang dan mula menceritakan kisah dirinya. Lelaki tersebut sebenarnya dilahirkan sebagai seorang perempuan pada tahun 1945. Dia ditinggalkan di rumah anak yatim dan diberi nama Jane. Jane hidup di rumah tersebut dan membesar menjadi seorang perempuan yang agak hodoh.


Sehinggalah pada tahun 1963, beliau jatuh cinta dengan seorang lelaki. Hasil perhubungan mereka Jane mengandung dan melahirkan seorang anak. Namun nasibnya malang apabila lelaki tersebut menghilangkan diri. Lebih malang lagi bayinya diculik dari hospital oleh seorang lelaki yang tidak diketahui. Dan paling dahsyat, doktor mengatakan bahawa Jane mempunyai dua set organ dalam badannya, satu set organ lelaki dan satu set organ perempuan. Untuk menyelamatkan nyawanya semasa bersalin, doktor terpaksa menukar jantinanya kepada seorang lelaki.


Mendengarkan kisah sedih ini, bartender tersebut mendedahkan bahawa dia sebenarnya seorang polis masa yang boleh merentas masa demi menjaga keamanan dunia. Dia menawarkan kepada Jane untuk membawanya kembali pada tahun 1963 untuk membalas dendam terhadap lelaki yang mengandungkannya dahulu dengan syarat Jane menyertai pasukan polis masa tersebut.


Jane kembali pada tahun 1963 dan mencari lelaki tersebut namun pencariannya tidak membuahkan sebarang hasil. Sebaliknya dia berjumpa dan jatuh cinta terhadap seorang perempuan yatim. Setelah perempuan tersebut mengandung, bartender kembali dan membawa Jane agar mengotakan janjinya untuk bertugas sebagai polis masa.


Meninggalkan Jane di ibu pejabat polis masa pada tahun 1985, bartender merentas ke tahun 1945 dan menculik seorang bayi dan kemudian meninggalkannya di sebuah rumah anak yatim. Sementara itu, pada tahun 1985, Jane berjaya menjadi seorang polis masa yang berkaliber dan akhirnya bersara setelah beberapa tahun. Kemudiannya dia merentas ke tahun 1970 untuk menyamar menjadi seorang bartender untuk berjumpa dengan seorang lelaki. Dan lelaki itulah dirinya.


Cerita ni tamat sampai situ. Dan bagi mereka yang dah faham, kat sini berlakunya paradoks masa yang sangat cacat. Bartender, Jane dan lelaki tersebut sebenarnya adalah orang yang sama. Ibu, bapa, anak, suami dan isteri Jane sebenarnya adalah dirinya sendiri. Heinlein mengambil isu paradoks ini untuk mempersoalkan mengenai logik merentas masa. Adakah ianya akan mengakibatkan perkara seperti ini berlaku? Wallahua'alam.


p/s: aku ada jugak tulis sikit pasal merentas masa dalam post yang ni.

2 comments:

  1. Possible ke jd cmtu? Seem not logic. Hahaha

    ReplyDelete
  2. ini gila punya cerita..fufufu..
    tapi kalau ikut entri parallel universe, mcm possible..

    ReplyDelete