Friday 28 January 2011

Negative Energy dan Penciptaan

Ex Nihilo...

Kali ni pendek sikit kot post aku sebab ada post yang lagi panjang aku tengah siapkan. Benda kat atas ni kalau korang nak tau sebenarnya bahasa Latin yang bermaksud out of nothing. Dah lama dah orang kaji pasal topik ni sebab agama-agama samawi semua ajar yang Tuhan mencipta daripada tiada kepada ada apatah lagi Islam yang memang agama yang benar lagi membenarkan ni. Tapi, macam biasa, orang-orang yang tak terfikir nak beriman ni tak puas hati dengan penjelasan yang mudah ni. So, kajian demi kajian pun dijalankan. Mari explore...

First, ayat Quran;

أَوَلَا يَذْكُرُ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ وَلَمْ يَكُ شَيْئًا
Maksudnya:Patutkah manusia itu berkata demikian dan tidak memikirkan bahawa Kami telah menciptakan dia dahulu sedang dia pada masa itu belum ada sebarang apapun? (Maryam: 67)

'Belum ada sebarang apa pun' kalau mengikut Muhammad Al-Asad(terjemahan dia dalam English, tapi aku terjemahkan balik dalam bahasa Melayu), makna dia belum wujud sebarang apa pun. So, Allah menciptakan daripada tiada kepada ada. Ok? Terus..

Tau negatif energy? Energy yang nilai dia negatif. Salah satu bentuk negatif energy adalah graviti. Macam mana? Contoh: Bayangkan ada bola jatuh dalam lubang. Kita perlukan energy untuk keluarkan bola tu dari lubang. Bila bola tu keluar dan berada atas tanah kita anggap bola tu mempunyai zero energy. Jadi sebelum kita keluarkan bola tu, bola tu ada negatif energy hasil tarikan graviti. Kita perlu tambah positif energy untuk jadikan bola tu atas tanah dan mempunyai tenaga yang kosong. Faham?

Negatif energy ni dibuktikan kewujudannya oleh Paul Dirac melalui kiraan matematik. Yang formula E=mc2 tu sebenarnya belum tepat. Mamat Dirac ni dapat kesan sesuatu yang Einstein tak perasan. Sebenarnya formula tu lebih tepat macam ni:

E = ±mc2

Maknanya setiap nilai positif tu ada nilai negatif dia yang buat dia cancel out sesama sendiri. Dan setiap matter tu ada negatif matter (lain dari antimatter) tersendiri yang aku cerita lain kali pulak. Sekarang ni nak cerita pasal energy dulu.

So, guna equation Einstein tadi, kita faham yang m, matter tu benda yang sama je dengan E, energy, cuma kena lajukan pada kelajuan cahaya kuasa dua, c2. Maka saintis-saintis gila pun mula la buat kiraan pasal jumlah energy/matter yang ada kat alam ni dan dicampurkan dengan jumlah negatif energy/matter yang ada.

Alangkah terkejut beruk diorang ni bila tau yang jumlah semua cas-cas ni adalah kosong. Zero. Nada. Sifr. Alam seluas ni sebenarnya kosong je. Tak ada apa-apa. Kosong. Kosong. Dan kosong...

Diriwayatkan oleh saintis-saintis ni bahawa kalau ada lebih atau kurang dari 0.00000001 pun dalam jumlah cas-cas ni maka seluruh alam semesta akan hancur akibat tak stabil. Subhanallah. Itu pun ada sesetengah diorang ni tak nak beriman lagi. Gila betul.

Dan terbuktilah, yang memang Allah jadikan alam ni dari kosong. Penciptaan dari tiada kepada ada. Sekarang dah ada penjelasan macam mana Allah ciptakan alam ni daripada tiada. Dengan penyeimbangan jumlah cas-cas yang ada. Dan sebab penyeimbangan ni jugak, alam ni stabil tak hancur lebur. (Sebelum tu, aku nak ingatkan, Allah boleh je jadikan sesuatu tanpa penjelasan. Bukan semua kehendak-Nya boleh dijelaskan. Takut terpesong pulak nanti)

So, tamat episod kali ni. Aku nak blah.

Salam

p/s: Kepada pengamal-pengamal PMR dan SPM, ilmu negatif energy ni tak boleh guna dalam periksa tau. Gravitational potential energy tu positif je kalau dalam silibus. Jangan salahkan aku kalau korang gagal sebab buat kiraan negatif kat GPE tuh. Haha...




- Posted using BlogPress from my iPad

2 comments:

  1. Teruskan berkarya..blog anda telah dipromosi di blog saya..haha

    ReplyDelete
  2. kun fayakun..


    kalau Allah nak jadikan sesuatu tu, tak perlu asabab dan hujah mahupun penjelasan pun ia akan terjadi juga dengan kuasanya..

    ReplyDelete