Wednesday 7 October 2015

Ditentukan? Atau Nasib?

Assalamualaikum.


Cuba bayangkan wujudnya satu alat yang boleh mengukur dengan tepat apa sahaja dalam dunia ni. Berat, jarak, kelajuan, tempoh, pecutan, saiz, isipadu apa sahaja. Adakah boleh kita meramal masa depan? Atau mengetahui secara tepat sejarah yang lampau?


Fizik yang dikemukakan oleh Newton mengatakan ya, boleh. Sebagai contoh, sebiji batu dilontarkan ke udara. Andai kita tahu beberapa ukuran fizikal seperti kelajuan asal batu dan arah dilontarkan, dengan mudah kita boleh meramalkan dengan tepat di mana dan bila batu tersebut akan jatuh.


Sebaliknya pula sekiranya kita mengetahui ukuran-ukuran tadi ketika batu tersebut jatuh, kita boleh mengetahui dengan tepat bila dan dari mana batu tersebut dilontarkan. Dengan mengetahui beberapa ukuran fizikal pada batu tersebut kita boleh meramal masa depan dan mengetahui sejarah batu teresebut dengan tepat.


Dasarnya. konsep yang dikemukakan Newton ini mengatakan bahawa alam ini adalah bersifat tetap dan tidak akan berubah sama sekali. Kesemua maklumat yang terkandung dalam alam pada saat ini akan menentukan apa yang bakal berlaku pada saat yang terkemudian. Inilah konsep yang dipanggil fizik klasik dan ianya masih digunakan sehingga ke hari ini.


Pun begitu, fizik moden mempunyai landskap yang begitu jauh berbeza. Menurut fizik kuantum, kebarangkalian wujud dalam semua perkara. Lebih-lebih lagi bagi skala yang kecil. Tiada apa yang tetap di alam ini, hanya kebarangkalian.


Sebagai contoh, katakanlah kita tahu bahawa sebiji elektron berada di dalam sebuah kotak. Sebarang ukuran yang tepat berkenaan elektron tersebut hanya akan menyebabkan ukuran lain menjadi tidak berguna. Sekiranya kita dapat megukur dengan tepat posisi elektron tersebut maka kita tidak akan dapat mengukur kelajuan elektron tersebut.


Begitu juga sebaliknya, apabila kelajuan elektron tersebut diukur secara tepat, maka kita tidak akan dapat mengukur di manakah elektron teresebut wujud. Tanpa salah satu dari keduanya, adalah mustahil untuk meramalkan dimanakah elektron tersebut akan wujud di masa akan datang.


Oleh itu satu-satunya cara untuk mengukur kedua-duanya adalah dengan menggunakan kebarangkalian. Hal ini sudah tentu mengurangkan ketepatan dalam membuat sebarang ukuran dan akan memberi kesan kepada ramalan masa hadapan dan juga untuk mengetahui sejarah. Segala informasi yang kita bakal peroleh akan berbentuk kebarangkalian dan tidak tepat sama sekali.


Adalah sangat mengagumkan bahawa semua jisim yang mematuhi fizik klasik sebenarnya dibina dari partikel-partikel kecil yang mematuhi fizik moden. Sesuatu yang perkara yang nampak ditentukan mengandungi berbilion perkara yang hanya bergantung kepada kebarangkalian untuk wujud.


p/s: ni adalah gambar yang menunjukkan di manakah sebiji elektron mungkin wujud. dalam setiap ruang putih ada sebiji elektron tapi untuk tahu secara tepat memang tak akan meberikan sebarang maklumat yang berguna.

p/p/s/s: post ni lebih banyak membebel sebenarnya. jujur la agak sukar nak harmonikan bahasa melayu dengan sains.

2 comments:

  1. setuju, sbb dalam engineering sendiri, kami tidak boleh buat sensitivity analysis tanpa menetapkn satu value untuk properties yg lain. tapi kita boleh amek average value dengan menyatakan accuracy level value tersebut

    ReplyDelete
  2. salam amad..
    dah tengok cita tomorrowland?
    boleh buat 1 entri untuk kupas pasal isu fizik dlm cita tu?
    tima kasih:)

    ReplyDelete